facebook KLIK PANGKAH UNTUK TUTUP Button Close
loading...

"Budak ini Asyik tidur Dalam kelas Aje" - Kisah disebaliknya sungguh memilukan.. SILA BACA DAN KONGSIKAN




Walaupun bergelar guru yang garang(1 masa dahulu).....hati aku terusik dengan kehidupan seorg anak muridku yang berlainan bangsa dan agama kerana kegigihan dan kesabaran hidupnya menempuh cabaran kehidupan dlm usia yang masih muda....sedikit sebanyak kisahnya menyebabkan mata ini bergenang kerana masih wujud lagikah kisah-kisah seperti ini????.....anak muridku ini berada di tingkatan 1....

Awal tahun ini aku menjadi guru kelasnya dan mengajarnya bahasa melayu....kadang kala aku melihat dia melelapkan mata sambil merebahkan kepalanya di atas meja.....dan setiap kali aku akan mengejutkannya sambil berceloteh mengingatkan pelajar agar jangan tidur sewaktu guru mengajar (w/pun tahu dia tak faham pun apa yang aku kata)....rupa-rupanya guru mp yang lain juga menghadapi masalah yang sama....

"budak ini suka tidur didalam kelas".....apabila sekolah menerima kedatangan ibu bapa untuk mengambil wang bantuan persekolahan rm100, aku adalah orang yang tak sabar-sabar untuk mengenali atau dalam erti lain 'mencungkil' rahsia anak muridku.....dan ditakdirkan aku berjumpa dengan ibu kepada anak muridku ini yang tutur katanya sgt bersopan.....sempat aku bertanyakan pendapatnya tentang anaknya yang sering tidur didlm kelas.....

Jawapan yang ku dengar itulah yang membisukan mulutku pada hari itu...(translate:- saya dan bapanya tinggal di hostel pekerja di Ampang... ayahnya oku... anaknya seramai 4 orang (muridku anak yang pertama).... ditinggalkan bersama jirannya di Selayang Lama... mereka akan berjumpa 2 miggu sekali......anak muridku inilah yang memandikan adik-adiknya (5 tahun ke bawah)... memberinya makan sebelum menghantarnya menaiki basikal seorang demi seorang ke sekolah tadika (tempat pembonceng ada 1 je).... kemudian bersiap-siap untuk ke sekolah sesi petang.... balik dari sekolah dia akan menguruskan adik-adiknya sehinggalah mereka melelapkan mata barulah dia akan tidur.....


Selalunya dia akan tidur pada pukul 11 @ 12 malam....... dan bangun pagi pada pukul 5 pagi..... memandangkan dia tinggal bersama jiran kadangkala dia perlu berulang alik ke kedai membeli barangan..... begitulah rutinnya setiap hari.... kalau menaiki van dr rumahnya ke sekolah, ibunya perlu membayar RM100/bulan....tetapi dia lebih rela berjalan kaki supaya duit itu dapat digunakan untuk adik-adiknya.... sebelum mempunyai basikal dia berjalan kaki lebih kurang 3KM untuk ke sekolah.... aku pernah terjumpa dia berjalan mengendong beg yang berisi buku dalam terik matahari tengahari, aku pelawa menaiki kereta tetapi ditolak dengan sopan.... tapi aku ajak juga..... akhirnya dia 
mengalah.... di dalam kereta dia hanya berdiam diri.... sepatah ditanya... sepatah dijawab...

Sejak saat di mana ibunya menceritakan tentang rutin harian hidup anaknya....aku mula muhasabah diri ku sendiri.... kerja2 yang sebelum ini sering disungutkan.... kenapa anak muridku yang berumur 13 tahun mampu menguruskan sendiri keluarganya.... kerana dia tahu itu adalah tanggungjawabnya apabila ibu bapanya bekerja....yang paling aku tabik... dia tak pernah ponteng sekolah.... pada pendapatku masa untuknya hanyalah di sekolah dan saat dia menjejakkan kaki ke rumahnya masanya hanyalah untuk adik-adiknya......

Sebagai seorang isteri dan ibu memang kerja-kerja harian dalam menguruskan anak-anak sangat meletihkan apatah lagi aku adalah ibu berkerjaya..... bagaimana dia sebagai seorang budak lelaki boleh memegang peranan ibu dan bapanya setiap hari.... alangkah bertuahnya seorang ibu dan seorang bapa mempunyai anak seperti itu...dan yang paling menyentuh hati apabila ditanya kenapa tak pergi rehat (takpe cikgu emak saya belum dapat gaji lagi).... luluh hati aku yang mendengarnya.... kerana terbayangkan anak-anak..... sejak daripada hari itu hati aku akan tersentuh dengan setiap kelibatnya di sekolah (kecuali dia mengganggu pdp ).... dan setiap kali dia berjumpa dengan aku.... ada sahaja nota yang perlu aku coretkan (latihan rumah sukan, persatuan, badan beruniform, aktiviti-aktiviti sekolah) pada buku nota yang dibawanya untuk ditunjukkan kepada ibunya.

terkinitv.com
loading...
"Budak ini Asyik tidur Dalam kelas Aje" - Kisah disebaliknya sungguh memilukan.. SILA BACA DAN KONGSIKAN "Budak ini Asyik tidur Dalam kelas Aje" - Kisah disebaliknya sungguh memilukan.. SILA BACA DAN KONGSIKAN Reviewed by suka hati on 12:11 pm Rating: 5
Powered by Blogger.