facebook KLIK PANGKAH UNTUK TUTUP Button Close
loading...

Askar Britain kongsi kisah dirinya diselamatkan doktor beragama Islam

 Salinan paparan perkongsian Chris Herbert

SEORANG askar Britain yang bertugas di Iraq dan kehilangan sebelah kakinya memberikan 'nasihat keras' kepada warga netizen dan dunia yang takut kepada agama Islam.

Chris Herbert yang berumur 19 tahun ketika kehilangan kaki kanan selepas dibom pengganas Taliban di Basra memberitahu kejadian tersebut tidak menjadikannya takut kepada Islam.

"Ya, pengganas beragama Islam bom saya, saya hilang kaki kanan. (Selepas itu) seorang askar Britain yang beragama Islam juga kehilangan tangannya," kata Chris di Facebook kelmarin.

Dalam kejadian tersebut, rakannya yang juga seorang askar, Luke Simpson maut dan mencederakan dua yang lain.

"Seorang Muslim berada dalam helikopter yang mengangkut saya dari medan perang (selepas kejadian). Seorang doktor bedah Muslim bedah saya untuk menyelamatkan nyawa saya.

"Seorang jururawat Muslim yang menjaga dan membantu saya balik ke Britain. Seorang petugas kebajikan kesihatan Muslim yang menguruskan ubat-ubatan saya.

"Seorang pemandu teksi Muslim yang memberikan saya perjalanan percuma kepada saya dan ayah saya. Seorang doktor Muslim yang menenangkan ayah saya kerana sedih dengan keadaan saya," jelas Chris panjang lebar.

Difahamkan, Chris membuat perkongsian tersebut kerana terdapat sesetengah pihak kecewa kerana 'Chris tidak membenci Islam' walaupun selepas diserang pengganas.

"Seorang rakyat Britain yang menolak kerusi roda saya dari lif kerana dia mahu menggunakannya dahulu. Seorang warga Britain menjerit kepada ayah saya kerana menggunakan parkir OKU (untuk dirinya).

"Apa yang saya mahu cakap adalah, berambus. Saya tahu siapa patut saya benci dan siapa saya tidak patut benci. Saya tahu siapa yang saya patut hargai dan siapa saya tidak pedulikan.

"Kalau anda mahu bencikan penganut sebuah agama kerana perbuatan segelintir individu, suka hatilah, tapi angan paksa saya untuk membenci mereka juga.

"Menyalahkan seluruh orang Islam kerana perbuatan Taliban seperti menyalahkan agama Kristian kerana perbuatan Klu Klux Klan atau KKK(KKK merupakan sebuah golongan pelampau kulit putih)," jelas Chris lagi.

Perkongsian oleh Chris disambut gembira oleh beratus ribu pelayar bukan Islam di Facebook.

"Kejadian lebih kurang sama berlaku kepada saya selepas saya kembali ke Britain (dari operasi tentera). Seorang Muslim belanja saya air kopi dan mengucapkan terima kasih kepada saya!" kata Karl.

"Kalau anda tidak mencarut dalam perkongsian ini, saya sudah cetak ayat anda menjadi sebuah poster," kata Tim.

"Perkongsian anda adalah benda paling bagus yang saya baca di Facebook hari ini," kata Calum.



Sumber: Sinar Harian
loading...
Askar Britain kongsi kisah dirinya diselamatkan doktor beragama Islam Askar Britain kongsi kisah dirinya diselamatkan doktor beragama Islam Reviewed by azaril on 9:45 pm Rating: 5
Powered by Blogger.